wz
MENU:

Metro
DLR
Tramvaje
Vlaky
Výpravení
Galerie vozů
Ostatní galarie
Muzeum dopravy
Zpět na úvodní stránku
Londýn

     Že je Londýn hlavní město Spojeného království Velké Británie a Severního Irska ví asi každý. Má něco kolem 6-ti milionů obyvatel. Co se týče MHD, tak se výrazně vymyká standardům na Britském souostroví. Není bez zajímavosti, že se tu v jako jediném městě udržel většinový podíl elektrické trakce v MHD. Už od 1863 tu jezdí metro, které si samozřejmě při velkém západosvětovém úpadku MHD nedovolil nikdo zrušit (ještě aby...). Kdysi tu byl i velmi rozsáhlé systémy tramvají a trolejbusů, které ovšem samozřejmě již zanikly. Od roku 1984 zajišťuje MHD i Docklands Light Railway, což je lehké automatické metro, které se dokonce dosud ve slušných intervalech rozšiřuje. V ostatních městech se systémy lehké železnice (včetně tramvají (i londýnských)) se systémy prakticky nerozšiřují. Od roku 2000 se pak přidaly i nové tramvaje v Croydonu, což je možná dokonce samostatné město jižně od Londýna (přestože není tak daleko jako některé trasy metra). Aktuálně je ve výstavbě další úsek DLR, uvažuje se o rozšíření croydonských tramvají, stavbě tramvají v jiné části Londýna a byly tu už i úvahu o obnovení trolejbusů (což je samozřejmě utopie). V jisté míře jsou pravděpodobně integrovány vlaky a částečně i lodě.
     Další netypičnost je v kvalitě MHD. Podle mě je totiž velmi dobrá. Zvláštností je autobusový provoz. Ukončením provozu slavných Routmasterů došlo k 100% nízkopodlažnosti vozového parku (kromě historických Routmastrovských linek). Narozdíl od ČR jsou však místní NP vozidla krokem vpřed, neboť zdejší doubledeckery mají nadstandardní počet dveří - dvoje! Interiér snad nebude stísněnější. Jezdí ve slušném počtu i kloubové Mercedesy, které konečně prolomily několik výrazných nekvalit MHD na Britském souostroví. Poprvé v historii má autobus hned troje dveře a dokonce je možno všemi vystupovat a nastupovat. To tu ještě nebylo!!! Zároveň je tento autobus možno považovat za velkokapacitní, neboť se v doubledeckerech prakticky nedá stát (v horním patře je to zakázáno, v dolním není moc kde). Zvláštností je samozřejmě více.
     Překvapivé je i na velikost města a místní poměry docela levné jízdné. Celosíťová celodenní jízdenka pro dospělého stojí 6Ł (3Ł pouze autobusy a tramvaje).
     V Londýně též mají důstojné muzeum dopravy.
     MHD v Londýně je rozhodně velmi zajímavá (zejména pražské metro je proti londýnskému absolutní nuda) a narozdíl od jiných provozů na Britském souostroví stojí rozhodně za navštívení.

Odkazy:
www.tfl.gov.uk/tfl - stránky organizátora londýnské MHD.
www.croydon-tramlink.co.uk - neoficiální stránky o londýnských (croydonských) tramvajích.