wz
MENU:

Galerie
Výprava TB dne 6.7.2005
Zpět na úvodní stránku
Žilina

     Žilina je 4. největším městem Slovenska a nachází se ve střední části. Dopravu zde zajišťují trolejbusy a autobusy. Jakož fanda elektrické trakce vám zde o autobusech mnoho nenapíšu.
     Trolejbusový provoz v Žilině je sice nejmladší (1994), přesto se velmi rychle rozšiřuje a to nejrychleji z bývalého Československa. Od roku 2001 tu totiž byly otevřeny již 3 tratě a počet linek dosáhl 250% stavu ve srovnání s rokem 2000. Síť se skládá z 10-ti linek, z nichž však 7 je polokružních.

Trolejbus 14tr 222 v zastávce Matice Slovenskej (směr centrum, pro linku 15 směr Solinky)

Linkové vedení v době návštěvy: (6.7.2005)
1: Kvačalova, DP - Polícia - Železničná stanica - Košická, Tesco - Matice Slovenskej
3: Jaseňová - Centrálna - Spanyolova, nemocnica - Železniční stanica - Polícia - Spanyolova, nemocnica - Centrálna - Jaseňová
4: Jaseňová - Hlinská - Polícia - Železničná stanica - Tesco - Matice Slovenskej - Fatranská
5: Fatranská - Matice Slovenskej - Poštová - Spanyolova, nemocnica - Hlinská - Jaseňová - Fatranská - Matice Slovenskej
6: Fatranská - Matice Slovenskej - Poštová - Spanyolova, nemocnica - Železničná stanica - Polícia - Stodolova
7: Stodolova - Polícia - Hlinská - Jaseňová - Fatranská - Matice Slovenskej - Košická, Tesco - Železničná stanica - Polícia - Stodolova
8: Carrefour - Spanyolova, nemocnica - Železničná stanica - Polícia - Spanyolova, nemocnica - Carrefour
15: Matice Slovenskej - Fatranská - Jaseňová - Hlinská - Polícia - Spanyolova, nemocnica - Poštová - Matice Slovenskej - Fatranská
16: Stodolova - Polícia - Železničná stanica - Spanyolova, nemocnica - Polícia - Stodolova
17: Stodolova - Polícia - Železničná stanica - Košická, Tesco - Matice Slovenskej - Fatranská - Jaseňová - Hlinská - Polícia - Stodolova

Označník v zástávce Vysokoškolákov

     Myslím, že počet linek je velmi přehnaný, protože až na linky 3 a 4 jsou intervaly celkem vysoké a to i tehdy když na lince jezdí KB vozy. Určitě by neuškodilo některé linky zrušit a ostatní posílit. Na linkách 5 a 15 je jasně vidět snaha o bezpřestupové spojení, kdy v úseku Fatranská - Matice Slovenskej projíždí za jednu jízdu každá linka tento úsek dvakrát ve stejném směru. Na zastávkách to naštěstí nevyvolává zmatek, jelikož vůz končící v příští zastávce (5 - druhý příjezd na Fatranskou, 15 - druhý příjezd na Matici Slovenskou) má za čelním sklem ceduli, že v příští zastávce končí. Jako jeden z mála provozů v bývalém Československu má tento provoz nácestnou smyčku (vzpomínám si jen na Somet v Teplicích). A dokonce dvě! Jedna je Matice Slovenskej (konečná pro linku 1, záčátek linky 15, konec linky 5, průjezdní pro linky 4, (5), 6, 7, (15), 17) a druhá je Sv. Cyrila a Metoda (smyčka pro linky 5, 6, 15, průjezd bez smyčky - 1, 4, 7, 17).
     Vozový park je zastoupen jak sólo tak kloubovými vozy v poměru cca 1:2. Linky 1, 5, 8, 15 obsluhují v PD sólo vozy, zbylé linky KB. Víkendovou výpravu neznám.

Trolejbus 15tr v zastávce Matice Slovenskej (směr centrum)

Evidenční stav: - celkem 43 vozů
14tr: 211 - 225 = 15ks
15tr: 201 - 210, 226 - 229 = 14ks
15trM: 230 - 243 = 14ks
     Je zajímavé, že první vozy 15trM nemají digitální orientace, novější vozy naštěstí ano. Až na jednu výjimku fungovalo v době návštěvy hlášení zastávek. Je zajímavé, že na Slovensku nemají jednotný "překlad" příští zastávky. V Bystrici a ve vlaku hlásí: "Následujúca zastávka", v Žilině ovšem: "Dalšia zastávka". V novějších vozech se nachází také vnitřní transparenty, které kromě příští zastávky a trasy linky (je zajímavé, že ne podle zastávek, ale podle městských částí) zobrazují také linky na které lze v příští zastávce přestoupit. Nicméně tam zobrazují i linku, ve které právě jedete a také linky, na které je nelogické přestoupit (např. opačná polokružní linka k té, ve které právě jedete). Je zajímavé, že dosud nebylo žádné vozidlo vyřazeno. Vozidla jsou buď v nátěru Teheráh, který se zde narozdíl od ostatních měst stal městským nátěrem, nebo v celovozové reklamě.
     V době návštěvy bylo jízdné nepřestupné a stálo 10, - Sk pro jízdu do pěti zastávek a 12, - Sk pro delší jízdu. Děti platily poloviční cenu, ZŤP symbolikou korunu. K tomuto účelu je také prvních 5 zastávek od aktuální vyznačeno v jízdním řádu. Přestože je tedy tarif nepřestupní, nastupuje se naštěstí všemi dveřmi. Dále existovala 30-ti hodinová přestupní jízdenka (údajně kvůli tomu, že neplatí v noční dopravě) v ceně 55, - Sk. Je zajímavé, že přestože ji lze koupit v automatu, není přenosná. Musíte vyplnit jednak jméno, jednak číslo OP nebo cestovního pasu (ve slovenštině je napsáno číslo OP, v angličtině Passport Number). Poměrně nedávno došlo k některým změnám, ve kterých se nevyznám. Původně jsem to pochopil tak, že jízdenky jsou nyní přestupní, když tak na to teď koukám, zjišťuji, že zřejmě ne...

Jízdenkové automaty na Železniční stanici


30-ti hodinová jízdenka. Začerněné jsou osobní údaje, které byste nemuseli vědět :)


Nepřestupní jízdenka pro ZŤP.


Nepřestupní jízdenka pro ZŤP. - zadní strana

     Trolejbusový systém je tak rozsáhlý, že město již nepotřebuje kloubové autobusy, a tak má jen 7 Karos B741, které slouží pro trolejbusové výluky.
     Pokud jste příznivcem nových trolejbusových tratí, určitě sem zavítejte, jen vám přeji lepší počasí, než v době mé návštěvy.

Odkazy:
www.imhd.sk/za - výborné stránky se snad veškerými informacemi o žilinské MHD.
www.dpmz.sk - stránky Dopravního podniku města Žiliny.